PETALING JAYA: Kereta peribadi yang dipinjam untuk tujuan sewa boleh disita oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).
Ini disebabkan menyewakan kereta peribadi untuk kegunaan komersial adalah tidak sah, berisiko, dan melanggar syarat-syarat polisi insurans, menurut Agensi Pengangkutan Darat (Apad).
Syarikat-syarikat penyewaan kereta perlu mendapatkan lesen melalui Apad. Jika untuk tujuan pelancongan, mereka perlu mendapatkan lesen dari Kementerian Pelancongan, Seni dan Kebudayaan,” kata Pengarah Agensi Pengangkutan Darat, Datuk Azlan Shah Al Bakri. Beliau memberi komen mengenai laporan eksklusif The Star tentang kaedah baru yang digunakan oleh pencuri kereta yang menyewa kereta peribadi, terutamanya kenderaan mewah, yang dipinjam kepada syarikat-syarikat penyewaan kereta.
Mereka kemudian mematikan GPS kenderaan dan melarikan kereta tersebut, seringkali menjualnya di sempadan ke Thailand atau memecahnya untuk dijual secara berasingan sebagai alat ganti. Polis tidak mempunyai kuasa untuk bertindak menentang pencuri kerana ia dianggap sebagai pelanggaran kontrak sewa dan bukan pencurian. Mangsa dinasihatkan untuk memulakan tuntutan sivil terhadap pencuri tersebut.
“Apabila kereta tidak disenaraikan di bawah Apad, maka ia dianggap sebagai perniagaan haram dan JPJ berhak untuk merampas mana-mana kenderaan yang disewakan,” Azlan Shah menjelaskan, sambil menambah bahawa penyewaan kereta juga dianggap sebagai perniagaan haram, teksi haram, atau perkhidmatan kereta sapu. Dia menegaskan bahawa perkhidmatan penyewaan kereta yang berlesen harus memiliki kenderaan komersial mereka sendiri dan tidak bertindak sebagai perantara dengan menyewakan kereta peribadi untuk disewakan.
“Kami mempunyai platform yang membolehkan individu menyewakan kereta mereka sendiri, tetapi mereka perlu mematuhi syarat-syarat Apad. “Namun, terdapat beberapa isu di mana penyewa tidak bersetuju, seperti perbezaan kos insurans dan pemeriksaan Puspakom,” kata Azlan. Dia menasihati orang awam agar tidak menyewakan kenderaan peribadi mereka kepada syarikat penyewaan yang tidak berlesen, sambil menambah bahawa terdapat lebih banyak syarikat yang tidak berlesen daripada yang berlesen.
Menurutnya, beberapa pemilik kereta juga menyewakan kereta mereka secara langsung kepada individu lain seperti pelajar universiti. Ini adalah tindakan yang berisiko kerana tiada liputan insurans akan disediakan jika berlaku apa-apa perkara. Azlan menyatakan bahawa Apad juga sedang menyelidik peraturan berkongsi kereta peer-to-peer dan kini dalam proses pengujian konsep. Ada empat platform penyewaan kereta yang terlibat dalam ujian konsep ini, iaitu Trevo, Klezcar, Wahdah, dan Xcess.
Penyewaan kereta peer-to-peer adalah model perniagaan di mana pemilik menyewakan kenderaan mereka untuk disewakan supaya mereka boleh mendapatkan pendapatan tambahan. Syarikat-syarikat (yang mengendalikan platform) perlu mematuhi garis panduan, termasuk mendapatkan insurans yang melindungi pemandu, penumpang, dan pihak ketiga. Kerajaan tidak akan mengawal harga premium insurans atau jumlah liputan.
“Ini hanya ujian konsep. Tanggungjawab adalah sepenuhnya pada syarikat-syarikat,” kata Azlan. Ujian konsep ini pertama kali dilancarkan pada 1 Ogos 2020, dan telah dilanjutkan untuk kali ketiga sehingga 31 Julai tahun ini. Azlan menyatakan bahawa sebarang lanjutan akan bergantung kepada JPJ dan Kementerian Pengangkutan.