Bayaran E-hailing yang meningkat: Tindakan diambil bagi yang melanggar peraturan

Datuk Seri Wee Ka Siong, Menteri Pengangkutan, dalam sidang media hari ini mengumumkan status 23 cadangan penambahbaikan perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) di kementeriannya.

 

PUTRAJAYA: Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong, mengumumkan bahawa lesen operasi syarikat pengendali e-hailing (EHO) mungkin ditarik balik atau digantung jika mereka membebankan tambang melebihi 200 peratus daripada kadar asas, iaitu antara 70 hingga 90 sen bagi setiap kilometer. Beliau menyatakan bahawa Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) telah diberi arahan untuk menyiasat perkara ini kerana undang-undang telah ditetapkan pada tahun 2019 yang telah dipersetujui.

 

“Dalam hal yuran asas bagi EHO, bayaran berkisar antara 70 sen hingga 90 sen setiap kilometer. Mereka juga diberi ruang untuk menetapkan caj tambahan mengikut garis panduan, berdasarkan permintaan dan penentuan harga secara dinamik,” ujarnya kepada wartawan.

 

Selepas mengumumkan penambahbaikan yang dilakukan oleh Prasarana Malaysia Bhd untuk meningkatkan prestasi perkhidmatan, beliau menyuarakan pandangan tersebut di sini hari ini.

Wee juga menegaskan keperluan bagi EHO untuk tidak terus menekan kerajaan dengan pelbagai permintaan dan alasan, kerana jika tidak, Kementerian Pengangkutan (MOT) mungkin terpaksa mengambil tindakan pengawalseliaan dalam industri ini.

 

“Jangan memaksa saya, suatu hari saya mungkin terpaksa mengambil langkah pengawalseliaan terhadap industri e-hailing. Saya tidak mahu kita terpaksa mengganggu ekonomi gig, itulah sebabnya saya percaya kita perlu bekerjasama secara harmoni,” katanya.

 

Mengenai alasan tambang yang tinggi disebabkan oleh permintaan yang meningkat susulan pengeluaran RM10,000 daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan kekurangan pemandu, Wee menyatakan bahawa alasan tersebut tidak berasas.

 

Beliau juga menyatakan bahawa dakwaan EHO bahawa MOT tidak membantu industri e-hailing adalah amat mengecewakan kerana kerajaan telah memberikan peluang kepada mereka untuk mencari pekerja. Bagaimanapun, mereka meminta keistimewaan dengan meminta agar Lesen Kenderaan Pengangkutan Awam (PSV) untuk pemandu e-hailing dihapuskan. “Bagi mereka yang ingin menjadi pemandu e-hailing, mereka perlu memperoleh PSV… ini adalah dasar yang jelas,” katanya.

 

Wee juga menyatakan bahawa EHO tidak boleh menyalahkan MOT jika mereka gagal mencari pemandu kerana mereka telah diberi ruang untuk mengikuti kursus PSV yang dijalankan oleh syarikat masing-masing.

 

Beliau menyeru orang ramai yang mengalami kenaikan tambang e-hailing hingga empat kali ganda untuk membuat laporan rasmi, dan MOT tidak akan berlengah-lengah dalam mengambil tindakan jika laporan tersebut sah.

 

Wee juga menyatakan bahawa terdapat 28 syarikat e-hailing yang beroperasi di Lembah Klang, termasuk syarikat yang berkapasiti kecil selain perkhidmatan teksi. Ini memberi peluang kepada pengguna untuk memilih perkhidmatan yang lebih berpatutan jika tambang yang ditawarkan tidak munasabah.

 

Selain itu, Wee menegaskan bahawa MOT tidak memihak kepada EHO ketika diminta mengulas kenyataan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna (FOMCA) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mengenai perkara tersebut.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *